Fasola - jak ją szybko ugotować?

Fasolę, przed gotowaniem, należy namoczyć w zimnej wodzie

         
ocena: 0/5 głosów: 0
Fasola - jak ją szybko ugotować?
fot. Fotolia
Dla większości osób ugotowanie fasoli to nie lada wyzwanie. A to naprawdę nic trudnego! Fasolę, niezależnie od rodzaju - białą, czerwoną, karłową, etc. - gotuje się bardzo szybko.

Fasola powoduje mnóstwo wzdęć i gazów przez co niektórzy po prostu jej unikają. Okazuje się jednak, że fasola ugotowana w odpowiedni sposób nie powoduje problemów z żołądkiem i nadmiernych gazów. Fasolę, bez względu na to czy białą, czerwoną czy jakikolwiek inny jej gatunek, gotujemy w dużej ilości wody. Czyli, co poniżej opiszę dokładnie, musi ona być wcześniej namoczona, następnie odcedzona i zalana świeżą wodą. Najpopularniejsza jest fasola biała, bób, ciecierzyca, groch, soczewica, fasola czarna.

Fasolę, dzień przed ugotowaniem, należy wypłukać pod bieżącą wodą. Przełożyć do sporego garnka lub miski i zalać zimną wodą, tak by pokryć ziarenka. Fasola przez noc spęcznieje i podwoi swoją objętość.

Następnego dnia odlewamy wodę, w której fasola się moczyła, zalewamy świeżą wodą i gotujemy ok. 40 minut. Nie należy jej jednak solić, bo będzie twarda i czas gotowania może się wydłużyć nawet do 2-3 godzin! Fasolkę solimy dopiero pod koniec gotowania, kiedy będzie już miękka, albo po dodaniu jej do innej potrawy.

Można też gotować fasolę bez wcześniejszego moczenia. Wydłuża to jednak czas gotowania nawet do 1,5 godziny.

                                 fasola

 
Jednym z najpopularniejszych dań z fasolki białej jest fasolka po bretońsku. Aby ją przygotować, postępujemy z fasolą tak, jak zostało to wyżej opisane. Następnie, kiedy już ją gotujesz w świeżej wodzie, dodaj do niej łyżeczkę cząbru i majeranku i ustaw garnek z fasolą tak, by gotował się na małym ogniu. Następnie należy pokroić kiełbasę i boczek i potem podsmażyć je na patelni wraz z pokrojoną drobniutko cebulką. Kolejną czynnością, którą należy wykonać, jest dodanie wszystkiego z patelni do gotującej się fasolki. Można dodać pomidory (świeże bądź z puszki) i gotować. Fasolkę doprawia się solą, pieprzem, ostrą papryką i ziołami. Następnie, pod koniec, zagęszczamy fasolkę przecierem pomidorowym. Po tej czynności fasolka powinna się jeszcze gotować. Aby była jeszcze gęściejsza należy łyżką rozgnieść trochę fasolki w garnku. Najlepiej smakuje podana z chlebem albo ziemniakami.
 
Fasoli powinno się jeść dużo, ponieważ to bardzo wartościowy pokarm. Na świecie uprawia się wiele gatunków tego warzywa. Jest ona bogata w potas, fosfor i wapń. W niektórych odmianach fasoli występuje także żelazo czy selen i kwas foliowy. Poza tym zawarta w fasoli lecytyna wpływa korzystnie na nasz mózg i poprawia koncentrację oraz zwiększa pamięć.


                             fasola
 
Fasolka, co bardzo istotne, hamuje rozwój tkanek nowotworowych oraz posiada błonnik, dzięki któremu  usuwany jest nadmiar cholesterolu z organizmu. Jak już zostało to wcześnie napisane, fasolka powoduje wzdęcia i gazy, jednak osoby, które cierpią na problemy z tymi dolegliwościami powinny wykluczyć ze swojej diety to warzywo. W sezonie letnim za to mogą pozwolić sobie na fasolkę w innej odmianie, a mianowicie na fasolkę szparagową. Jest zdrowa, lekkostrawna i smaczna. Warto także dodać, że drogocenną właściwością fasolki jest to, że zmniejsza wydzielanie kwasów żołądkowych. Co to oznacza? Z powodzeniem mogą ją jeść osoby, które cierpią na zgagę czy nadkwasotę.
 
Bardzo zdrowe są również kiełki z fasoli. Korzystnie działają one na nasz system odpornościowy i nerwowy. Jeżeli ktoś cierpi na zespół chronicznego lub wiosennego zmęczenia powinien spożywać je w dużych ilościach. Kiełki są ponadto drogocenne dla cukrzyków - obniżają poziom cukru we krwi. To jedno z najstarszych zastosowań kiełków. Strąki najlepiej jest zebrać i ususzyć, a następnie pić w postaci wywaru. Ma on działania moczopędne, czyli tym samym oczyszcza organizm z toksyn. Co więcej, łagodzi również dolegliwości związane z chorobą nerek czy pęcherza moczowego i zmniejsza obrzęki. 
 
Fasolkę można jeść przez cały rok, jednak tak naprawdę najlepiej smakuje jesienią i zimą. Najbardziej docenia się ją za jej składniki mineralne, witaminy oraz za to, że jest źródłem białka.


Zobacz przepis na sałatkę bogatą w magnez >>>