Kilka uwag o czosnku

Cenne wskazówki jak kupować,przechowywać i wykorzystywać czosnek w kuchni oraz kilka słów o jego zdrowotnych właściwościach.

         
ocena: 3/5 głosów: 1
Kilka uwag o czosnku
Czosnkowi przypisuje się więcej właściwości zdrowotnych niż jakiemukolwiek innemu produktowi-a niektóre z nich okazują się prawdziwe. Czosnek działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo oraz przeciwwirusowo. Jego uzdrawiające możliwości w przeważającej mierze są zasługą związków siarki, działających jako przeciwutleniacze - stąd korzystne działanie czosnku na układ sercowo-naczyniowy.

Podobno wystarczy sześć lub więcej ząbków czosnku tygodniowo, aby o połowę zmniejszyć ryzyko raka okrężnicy, żołądka i prostaty, w porównaniu z osobami jedzącymi najwyżej 1 ząbek tygodniowo.

Lecznicze związki chemiczne stają się aktywne w czosnku, gdy się go posieka lub zgniecie, gdyż dopiero wówczas działają zawarte w komórkach związki siarki. Następnie trzeba go zostawić na 10 minut, żeby nabrał właściwości prozdrowotnych.

Jak kupować? Główki czosnku powinny być jędrne, a ząbki gładkie i twarde. Przechowujemy je do 2 miesięcy w otwartym pojemniku, w chłodnym, dobrze wentylowanym miejscu, ale nie trzymamy w lodówce! Ząbki, które zaczęły kiełkować nadal nadają się do użytku. Kiełek rozdrabniamy i zużywamy razem z ząbkiem. Aby zniwelować ostry smak surowego czosnku w sosach lub dipach, obrane ząbki obgotowujemy przez 2 minuty i osuszamy.