Słownik kulinarny

z

Ziarna kakao

Ziarna kakao
fot. Fotolia
Ziarna kakao uzyskuje się z drzewa rosnącego w lasach tropikalnych Ameryki Południowej i Środkowej. Jego pozytywne prozdrowotne właściwości były znane człowiekowi od tysięcy lat. Kakao w Europie znalazło się dzięki Krzysztofowi Kolumbowi i tak zyskało popularność na starym kontynencie.

Zawartość
Korzyści ziaren kakaowca dla zdrowia można by wymienić bez końca. Największą zaletą surowego kakao jest zawartość ogromnej ilości antyoksydantów. Substancje te chronią komórki organizmu przed wpływem wolnych rodników, które wywołują wiele groźnych dla życia chorób. Są bogate w magnez i kolejno w żelazo, potas, chrom i cynk. Ziarna kakaowca mają dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino i aż trzy razy więcej niż zielona herbata.

Działanie
Ziarna te mają bardzo dobry wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Wszystko to dzięki epikatechinie, która jest flawonoidem. Niestety przez to, że flawonoidy mają gorzki smak są usuwane z produktów zawierających kakao. Według badań flawonoidy poprawiają ukrwienie mózgu, poprawiają pamięć krótkoterminową i krążenie krwi. Skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze.

Zastosowanie
Ziarna są naturalną, odżywczą aczkolwiek gorzką i cierpką w smaku przekąską. Poddane fermentacji stają się brunatne. Można wykorzystać je do produkcji masła kakaowego, kakao i czekolady. Organiczne surowe ziarna kakaowca są dostępne w tradycyjnych i internetowych sklepach ze zdrową żywnością. Można jeść je samodzielnie, albo stosować jako dodatek do słodkiego deseru. Nieprzetworzone ziarna kakaowca sprawdzają się w roli dodatku do mieszanek, granoli i po pokruszeniu do deserów. Są poddawane obróbce w niskich temperaturach, aby zachować maksymalną ilość substancji odżywczych. Ziarna są łuskane z orzechów kakaowca, a następnie oczyszczane za pomocą wody.
Muffinki kakaowe

Muffinki kakaowe

goofy9 goofy9

Dodaj do ulubionych


Wybierz listę: