Słownik kulinarny

j

Jaja kurze

Jaja kurze
fot. Fotolia
Jajko kurze zawiera pełnowartościowe białko i żółtko. W ponad 70 % składa się z wody, zawiera mało tłuszczu i węglowodanów, bo tylko ok.10%. Jajka są idealnym źródłem białka - zawierają aż 12,5% tego składnika. Ponadto znajdziemy w nich niemal wszystkie witaminy. Wyróżniamy 3 klasy jaj : A są to jaja świeże, czyste bez uszkodzonej skorupki, B są to jaja przezroczyste w klasie C jaja są nieposortowane.

Właściwości

Białko jaj kurzego uważane jest za pełnowartościowe. Oznacza to, że zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne przy zdrowym odżywianiu. Służą one za budulec mięśni i uczestniczą w ich regeneracji. Białko jajka jest niskokaloryczne - na 100 g produktu przypada zaledwie 49 kcal. Żółtko jajka z kolei jest cennym źródłem tłuszczów o wysokim stopniu strawności i zdrowego cholesterolu. Jajka polecane są osobom z podwyższonym poziomem złego cholesterolu. Spożywanie ich skutecznie go obniży. Ważnym składnikiem dla prawidłowej pracy naszej pamięci jest lecytyna, która w dużych ilościach znajduje się właśnie w jajku.

Ciekawostka

Białko jajka jest silnym alergenem. Uczulenie na nie zaobserwowano już u płodów od III trymestru ciąży. Z tym problemem zmaga się znacznie więcej dzieci, niż dorosłych, dlatego wprowadzanie jajka kurzego do diety dziecka powinno następować powoli. Najzdrowsze jajka są to te, przygotowywane na miękko. Jajka na twardo są ciężej strawne, a zbyt długie gotowanie ich może doprowadzić do reakcji siarki z żelazem, na skutek czego powstaną szkodliwe dla zdrowia substancje.

Zastosowanie

Jajka można podawać na różne sposoby. Faszerowane, na miękko i na twardo, pod postacią jajecznicy, jajka sadzonego, omleta czy naleśników. Idealnie sprawdzają się jako element wiążący składniki na ciasto. Są świetnym dodatkiem do sałatek i zup, a w słodkiej wersji pod postacią kogla-mogla zachwycą każdego.
Jajka na słodko

Jajka na słodko

paulina57 paulina57

Dodaj do ulubionych


Wybierz listę: