Taki był cel powstałego rok temu programu „Zgrani z naturą”.
Nowatorski w skali kraju program rozpoczął się w kwietniu ubiegłego roku. Ambicją „Zgranych z naturą” było nadanie ekologii ludzkiej twarzy. Program na pierwszym etapie wykorzystywał elementy humoru i zaskoczenia. Miał nakłonić pracowników i ich rodziny do zmniejszania ilości wytwarzanych odpadów i świadomej ich segregacji, oszczędzania wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, na gruncie prywatnym.
Rozwiązywanie konkursowych zadań to jedno, a życie codzienne to drugie. Sukcesem programu „Zgrani z naturą” jest uświadomienie jego uczestnikom korzyści, jakie przynoszą drobne zmiany i pozbycie się „nieekologicznych” nawyków. Jak powiedziała Beata Pawlikowska, z którą pracownicy Kompanii rozmawiali podczas czatu: „Zauważyłam, że w Polsce ludzie są bardzo otwarci na ekologię, że sami chcą postępować dobrze dla natury. Bardzo podoba mi się ten program i jestem pewna, że w ten sposób można wiele zmienić. Ja na przykład chodzę na zakupy z zieloną ekologiczną torbą. To drobna rzecz, ale milion takich drobnych rzeczy robi ogromną różnicę.”
„Programy odpowiedzialności społecznej jako działalność biznesowa pozbawiona pełnego zaangażowania i zrozumienia ludzi nie przyniesie długotrwałych rezultatów. Warto więc po prostu pokazywać ludziom wymierne efekty, które pośrednio mogą wpłynąć na ich życie. Istotne w takich programach jest również budowanie więzi. Uczestnicy Zgranych z Naturą zgrali się również między sobą. Powstała pozytywna ekospołeczność pracowników Kompanii Piwowarskiej. W dwudziestu różnych lokalizacjach browarów i filii dystrybucji, we wszystkich działach – od marketingu aż po rozlew piwa – pojawili się ambasadorowie ekologicznych zmian – to jest nasz sukces – mówi Wilczewska.
Michał Mikołajczyk, Menadżer ds. komunikacji marketingowej Rekopol Organizacja Odzysku ocenia „Zgranych z Naturą”: „O ekologii można mówić i czynić na różne sposoby - można zanudzać i wykonywać tylko pozorne ruchy lub zainteresować i wytłumaczyć wskazując konkretne rozwiązania. Gdy pracownicy Kompanii Piwowarskiej „Zgrywali się z naturą” zdecydowanie mieliśmy do czynienia z tym drugim. Kompania rozpoczęła od dobrej strony – od samych siebie, od pracowników. Wartym podkreślenia jest także to, że nie są to działania pozorne, prowadzone w celu marketingowego wykorzystania nagle „bycia bardzo zielonym i bardzo ekologicznym”.
Nowatorski w skali kraju program rozpoczął się w kwietniu ubiegłego roku. Ambicją „Zgranych z naturą” było nadanie ekologii ludzkiej twarzy. Program na pierwszym etapie wykorzystywał elementy humoru i zaskoczenia. Miał nakłonić pracowników i ich rodziny do zmniejszania ilości wytwarzanych odpadów i świadomej ich segregacji, oszczędzania wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, na gruncie prywatnym.
Kompania Piwowarska ekologicznie - co do wygrania
„W tego typu programach edukacyjnych ważne jest pokazanie efektów zmiany ale również, co naturalne umożliwienie konkurowania między sobą” – mówi Katarzyna Wilczewska – Public Affairs Manager Kompanii Piwowarskiej. Dla tego też pretekstem do przyłączenia się do „Zgranych z naturą” był konkurs, w którym główną nagrodą jest wyprawa do Amazonii z Beatą Pawlikowską. Zdobycie nagrody głównej wymagało dużego zaangażowania przez wszystkie dwanaście miesięcy konkursu. Punkty można było zdobywać rozwiązując konkursowe zadania sprawdzające nie tylko wiedzę o ekologii, ale też pomysłowość i refleks. Wysoko punktowany był udział w akcjach, spotkaniach i rajdach.Małe, duże ekologiczne zmiany
Zwycięzcą całorocznego konkursu został Mariusz Świgoń, Kierownik ds. serwisu gastronomii w Kompanii. Do udziału w konkursie namówił go syn, który pierwszy zalogował się na stronie programu. Mariusz z dumą podaje przykłady ekologicznych zmian, które wprowadza z rodziną. Kiedyś wydawało mu się, że nie jest zupełnym ekologicznym ignorantem, ale dziś przyznaje, że nauczył się wielu nowych, przydatnych rzeczy, na przykład nie zostawi już w kontakcie ładowarki do telefonu.Rozwiązywanie konkursowych zadań to jedno, a życie codzienne to drugie. Sukcesem programu „Zgrani z naturą” jest uświadomienie jego uczestnikom korzyści, jakie przynoszą drobne zmiany i pozbycie się „nieekologicznych” nawyków. Jak powiedziała Beata Pawlikowska, z którą pracownicy Kompanii rozmawiali podczas czatu: „Zauważyłam, że w Polsce ludzie są bardzo otwarci na ekologię, że sami chcą postępować dobrze dla natury. Bardzo podoba mi się ten program i jestem pewna, że w ten sposób można wiele zmienić. Ja na przykład chodzę na zakupy z zieloną ekologiczną torbą. To drobna rzecz, ale milion takich drobnych rzeczy robi ogromną różnicę.”
Łączy nas troska o ziemię
Po roku funkcjonowania można powiedzieć śmiało, że nie był to tylko program „dla pracowników”, ale też „od pracowników”. To oni tworzyli stronę programu www.zgrani.pl nadsyłając zdjęcia, ciekawostki i poważne felietony.„Programy odpowiedzialności społecznej jako działalność biznesowa pozbawiona pełnego zaangażowania i zrozumienia ludzi nie przyniesie długotrwałych rezultatów. Warto więc po prostu pokazywać ludziom wymierne efekty, które pośrednio mogą wpłynąć na ich życie. Istotne w takich programach jest również budowanie więzi. Uczestnicy Zgranych z Naturą zgrali się również między sobą. Powstała pozytywna ekospołeczność pracowników Kompanii Piwowarskiej. W dwudziestu różnych lokalizacjach browarów i filii dystrybucji, we wszystkich działach – od marketingu aż po rozlew piwa – pojawili się ambasadorowie ekologicznych zmian – to jest nasz sukces – mówi Wilczewska.
Michał Mikołajczyk, Menadżer ds. komunikacji marketingowej Rekopol Organizacja Odzysku ocenia „Zgranych z Naturą”: „O ekologii można mówić i czynić na różne sposoby - można zanudzać i wykonywać tylko pozorne ruchy lub zainteresować i wytłumaczyć wskazując konkretne rozwiązania. Gdy pracownicy Kompanii Piwowarskiej „Zgrywali się z naturą” zdecydowanie mieliśmy do czynienia z tym drugim. Kompania rozpoczęła od dobrej strony – od samych siebie, od pracowników. Wartym podkreślenia jest także to, że nie są to działania pozorne, prowadzone w celu marketingowego wykorzystania nagle „bycia bardzo zielonym i bardzo ekologicznym”.