Jak wspominamy kuchnię swoich mam

Czyli Kuchnia jak u Mamy - wyniki badań postaw społecznych - okazuje się, że uczymy się gotować od mam, ale czy gotujemy lepiej niż nasze mamy?

         
ocena: 5/5 głosów: 2
Jak wspominamy kuchnię swoich mam
To moja mama nauczyła mnie gotować

Zapach zup, ciast i domowych przetworów przygotowywanych przez mamę – takwspółczesne matki wspominają kuchnie ze swojego dzieciństwa. To moja mamanauczyła mnie gotować – twierdzi co druga dorosła Polka. Większość pań (4/5)przyznaje też, że to właśnie dzięki swym mamom dziś dbają, by obiady byłyzdrowe, zawierały zupy, a przede wszystkim, by rodzina spożywała je we wspólnym gronie. Takie są wyniki badań MillwardBrown SMG/KRC przeprowadzonych nazlecenie WINIARY, producenta linii zup „Jak u Mamy”.

Badanie „Kuchnia Jak u Mamy” przeprowadzono metodą CATI pomiędzy 17 a 21 maja2010 r. na reprezentatywnej dla populacji polskich matek grupie 500 pań.Wszystkie respondentki mają dzieci i są w wieku 20-60 lat.  Z raportu wynika że kuchnia wspomnień to kuchnia mamy – miejsce częstomagiczne, silnie integrujące rodzinę, przepełnione zapachami i smakami.

Jak u mamy, czyli spokojnie i w przyjaznej atmosferze

Kuchnia mamy z pamięci respondentek okazuje się zgodna z obecnym trendem w gotowaniutzw. slow food. W tej kuchni zawsze bowiem jest czas na przygotowanietradycyjnych, pracochłonnych potraw, nie ma w niej atmosfery pośpiechu,charakterystycznej dla obecnych czasów. „Z badania przebija tęsknota właśnie za tym spowolnieniem, za czasem który spędza się w miejscu ciepłym i przyjaznym,który poświęca się najbliższym i który jest konieczny do uzyskania odpowiednich efektów kulinarnych.” – powiedziała Monika Jusińska-Zbiegniewska, MarketingManager marki WINIARY i dodała: „Aż 83%badanych Polek pamięta, jak ich mamy pozwalały im podczas wspólnegoprzygotowywania posiłków oblizywać łyżkę od ciasta. Niezwykłe, jak takie drobne gesty budują piękne wspomnienia.” Badanie potwierdza, że tradycja, rozumiana jako ciągłość i wymiana miedzypokoleniami, odgrywa ważną rolę w życiu Polek. Najważniejszym ogniwem tegołańcucha tradycji, przynajmniej w jego „kuchennej perspektywie”, jest rolamatki.

Zupy, ciasta i przetwory

Matka jest wzorem dla współczesnych gospodyń, zwierciadłem, w którym się przeglądają. Wspomnienia związane z kuchnią oraz potrawami z dzieciństwa (procent wskazuje, ile pań „zdecydowanie się zgadza” z tezami).

Siedem na dziesięć Polek (67%) ma bardzo dobre skojarzenia z kuchnią swoichmam. Nic w tym dziwnego, skoro niemal połowa z nich (48%) nauczyła sięgotowania właśnie od rodzicielki. Jeszcze więcej, bo 57%, do dziś uważa, żeposiłek przygotowany przez mamę to gwarancja dobrego smaku. Dziś Polki najlepiej pamiętają z kuchni mamy zapach i aromat zup (92%) orazciast (91%), a także domowe przetwory (91%), które obok kompotu do obiadudominowały w przywołaniach starszych respondentek oraz kobiet mieszkających wdzieciństwie na wsi.


Gotujemy zdrowiej i ambitniej niż u mamy?

Niezależnie jednak od miejsca zamieszkania czy wieku,większość pytanych pań (67%) bardzo docenia fakt, że posiłki przygotowane przez mamę dawały rodzinie możliwość, aby spędzać czas razem. Współczesne mamy nie są jednak bezkrytyczne. Co trzecia z nich (33%) uważa, żeprzygotowują dziś zdrowsze posiłki, niż ich matki. Co czwarta (25%) wproststwierdza, iż gotuje lepiej niż jej mama. Matki współczesnych mam pozostająjednak jako kuchenne autorytety – dla niemal połowy z respondentek (43%) towłasna mama jest wciąż ekspertką w gotowaniu. „Mamy XXI-go wieku są bardzo zabiegane, a jednocześnie bardzo ambitne, także wkwestii gotowania. Ciężko pogodzić te dwie rzeczy, zwłaszcza kobietom, któredopiero co uwiły rodzinne gniazda. Z wiekiem coraz lepiej radzą sobie złączeniem domowych potrzeb i zewnętrznego zgiełku, odnajdując wewnętrznąrównowagę. Dostrzegają, że naprawdę nie trzeba być bajkową Supermenką, by staćsię realną super mamą.” – dodała Monika Jusińska-Zbiegniewska. Z matki na córkę – kuchenne kontynuacje (procent wskazuje, ile pańspontanicznie podało taka samą odpowiedź na pytanie) Choć mogłoby się wydawać, że „mięso i ziemniaki” są obecnie najbardziejpopularną formą obiadu, współczesne mamy pamiętają ze swojego dzieciństwapotrawy zupełnie inne – przede wszystkim zupy (19%), dania mączne (pierogi:14%, kluski/kopytka/pyzy: 8%) i ciasta (12%). Bazując na tych wspomnieniach,respondentki kontynuują tradycję i w taki sam jak ich matki sposób przyrządzają obecnie pierogi (14%) oraz zupy (11%), zwłaszcza rosół (8%).

Tymczasemumiejętność pieczenia ciast i ciasteczek jest postrzegana jako wciążniedościgniona (17%), dlatego dzwoniąc do swoich mam po przepisy to właśnie osekrety domowych wypieków Polki pytają najczęściej (33%). Wartości , które łączą pokolenia (procent wskazuje, ile pań „zdecydowanie sięzgadza” z tezami) Rodzinne spożywanie posiłków jest największą wspólną wartością dla matek i ichdorosłych córek (83%). Zarówno jedne, jak i drugie panie dbają o to, by posiłki były przygotowywane zdrowo (80%) oraz różnorodnie.

Kultura rodzinnego obiadu

Kolejnym bardzo ważnymaspektem zarówno dla współczesnych mam, jak i ich matek jest regularnośćposiłków (74%) oraz dbanie o to, by były one przygotowywane ze składnikównajwyższej jakości (72%). „Matki – niezależnie od wieku czy pokolenia – instynktownie czują, że podstawąrodzinnego szczęścia jest jedność. Dlatego tak doceniają smak wspólnychposiłków, które łączą przy stole całą ich rodzinę. Ta tradycja ma olbrzymiwpływ na wzajemne relacje domowników.
Rodziny, które ją pielęgnują są zwyklebardziej spokojne i zżyte. Kultura jedzenia regularnych obiadów w groniebliskich jest wartością nie do przecenienia.” – podkreśliła MonikaJusińska-Zbiegniewska.

Podsumowanie kuchnia jest najważniejszą w domu przestrzenią(obok sypialni) i domeną kobiety – matki. Mama we wspomnieniach Polek toekspert żywieniowy, ktoś kto gotuje dobrze i zdrowo. „Badanie pokazuje, żewspółczesne matki generalnie podzielają wartości i postawy swoich matek: dbanie o wspólnotę przy stole, o zdrowe jedzenie, o regularność posiłków. Nie widaćobecnych na zachodzie oznak „buntu” czy chęci zerwania kontynuacji – kuchniapolskiej mamy prezentuje się w sposób jednoznacznie pozytywny.” – podsumowałaMonika Jusińska-Zbiegniewska.

Źródło: Badanie pt. „Kuchnia Jak u Mamy”, MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie WINIARY,producenta linii zup „Jak u Mamy”.