Celem konkursu "Mama w pracy" jest zwrócenie uwagi na trudności Polek w łączeniu macierzyństwa z pracą zawodową, a także poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy.
Obowiązek łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dziecka wciaż w większości spoczywa na kobiecie. Bardzo niewielu ojców skorzystało z urlopu ojcowskiego w 2010 roku (zaledwie 15 tysięcy czyli około 6 % uprawnionych!), co potwierdza słuszność idei konkursu „Mama w pracy”.
Ojcowie – podobnie jak matki – boją się utraty pracy. Często też nie wiedzą nawet o przysługującej im możliwości wzięcia urlopu, by opiekować się malutkim dzieckiem.
Kto może wziąć udział w konkursie
Plebiscyt obejmuje trzy kategorie firm:
- małe (poniżej 50 pracowników),
- średnie (od 50 do 500 zatrudnionych)
- oraz duże (ponad 500 pracowników).
W pierwszym przypadku 10 pracownic musi wypełnić internetową ankietę, w drugim – minimum 30 zatrudnionych kobiet, a w trzecim – 100. Każda firma otrzyma wypełnione ankiety na koniec konkursu. W ten sposób dowie się jak postrzegana jest przez pracujące tam kobiety!
Do 28 lutego możecie zgłaszać swoje firmy, jeśli są przyjazne pracującym mamom!
Do tej pory swój udział w konkursie zgłosiło 70 firm i instytucji. Wśród nich są zarówno duże korporacje, jak i małe firmy, uczelnie oraz urzędy. Takie zróżnicowanie świadczy o tym, że coraz więcej pracodawców pragnie dostosować warunki pracy do potrzeb młodych matek.
Laureatami poprzedniej edycji "Mama w pracy" zostali: Ikea Group, Żywiec Zdrój S.A., Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. oraz Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim.
Formularz zgłoszeniowy oraz regulamin konkursu można pobrać na stronach internetowych Fundacji Świętego Mikołaja (www.mamawpracy.pl) oraz dziennika Rzeczpospolita (www.rp.pl). Udział w konkursie jest bezpłatny.
Konkurs organizowany jest przez Fundację Świętego Mikołaja wspólnie z Rzeczpospolitą oraz instytutem badawczym MillwardBrown SMG/KRC.