Anna Dobrowolańska jest fotografem-dokumentalistką, mieliście okazję ją poznać przy okazji jednego z odcinków Blogera Tygodnia. Anna, oprócz tego, że jest profesjonalnym fotografem prowadzi też bloga - Smaczne Ujęcie.
Dla nas pisze o tajnikach fotografii kulinarnej i prowadzi wirtualne warsztaty. Dziś wprowadzi Was w tajniki trybu manualnego w Waszym aparacie!
Czas naświetlania
Czas naświetlania wyznaczamy w sekundach i ułamkach sekund np. 1/500; 1/250; 1/60; 1/15; im dłużej będziemy naświetlać zdjęcie, tym będzie ono jaśniejsze. Przykładowo w pochmurny dzień użyjemy czasu otwarcia migawki 1/60, natomiast w dzień słoneczny 1/250.
Przysłona (f)
Przysłona to część obiektywu odpowiadająca za ilość światła, która dociera do matrycy.
Zasadę działania tego mechanizmu można porównać do reguł funkcjonowania ludzkiego oka. Im więcej światła dociera do miejsca w którym się znajdujemy, tym nasza źrenica jest mniejsza. Kiedy jest go mniej, źrenica musi się rozszerzyć, aby obraz który widzimy był odpowiednio naświetlony.
Przysłonę określamy literą „f” oraz liczbą – im jest ona większa, tym mniej światła przepuszcza. Przykładowo f/11 to przysłona, której używamy przy bardzo dobrych warunkach oświetleniowych. Natomiast przysłony f/1,8 używamy w gorszym oświetleniu
ISO
Czułość ISO to inaczej czułość matrycy na światło. Jest ona wyrażana w stopniach - od 50 do 1200. Różna w zależności od modelu aparatu na którym pracujecie.
Zasada jest jedna - im miejsce, w którym fotografujemy jest ciemniejsze, tym ISO musi być wyższe. w klimatycznej restauracji z małą ilością światła zastosujemy czułość 400; 800 natomiast jeżeli będziemy fotografować rodzinny piknik wówczas wartość ISO wyniesie 100; 200.
Wirtualne warsztaty
Przypominamy - możecie do nas przesłać swoje zdjęcia na adres email ukryty pod tym linkiem albo zgłosić się przez skrzynkę kontaktową redakcja.ludzie.gotujmy.pl, a Anna je oceni i da cenne rady, które pomogą Wam robić lepsze zdjęcia w przyszłości!
1. Zdjęcie przedstawiające Kreatywne mielone, autorką potrawy i zdjęcia jest MonikaT83.
Na przedstawionej fotografii zbyt dużo się dzieje. Jeśli dekorujesz potrawę z myślą o fotografii kulinarnej dobrze jest skupić się na dwóch, trzech kolorach. W przeciwnym razie odwrócimy uwagę od dania. Kolejną zasadą wartą zastosowania jest to, aby przy barwnej i obfitej w formie potrawie zrezygnować z wzorzystej zastawy.
Plusem tej fotografii jest zaprezentowanie struktury i tego jak potrawa wygląda wewnątrz - to działa na wyobraźnię odbiorcy!
2. Zdjęcie przedstawiające Mocno czekoladowy sernik. Autorką przepisu i zdjęcia jest Iziona.
Podobnie jak na poprzedniej fotografii również i na tej jest zbyt dużo elementów, które odwracają uwagę od prezentowanej potrawy. Jeżeli zamienimy serwetkę na gładką, a tulipany będą miały stonowany kolor - wtedy deser okaże się wystarczająco dobrą dekoracją. Zwłaszcza, gdy wykonany jest w tak staranny sposób.
Spróbuj poeksperymentować z kadrem. W dobie cyfrowej fotografii warto poświęcić czas jednej potrawie - to rozwinie naszą wyobraźnię.
Zapraszamy na bloga Smaczne Ujęcie po więcej informacji, zdjęć i przepisów >>>
Dla nas pisze o tajnikach fotografii kulinarnej i prowadzi wirtualne warsztaty. Dziś wprowadzi Was w tajniki trybu manualnego w Waszym aparacie!
Czas naświetlania
Czas naświetlania wyznaczamy w sekundach i ułamkach sekund np. 1/500; 1/250; 1/60; 1/15; im dłużej będziemy naświetlać zdjęcie, tym będzie ono jaśniejsze. Przykładowo w pochmurny dzień użyjemy czasu otwarcia migawki 1/60, natomiast w dzień słoneczny 1/250.
Przysłona (f)
Przysłona to część obiektywu odpowiadająca za ilość światła, która dociera do matrycy.
Zasadę działania tego mechanizmu można porównać do reguł funkcjonowania ludzkiego oka. Im więcej światła dociera do miejsca w którym się znajdujemy, tym nasza źrenica jest mniejsza. Kiedy jest go mniej, źrenica musi się rozszerzyć, aby obraz który widzimy był odpowiednio naświetlony.
Przysłonę określamy literą „f” oraz liczbą – im jest ona większa, tym mniej światła przepuszcza. Przykładowo f/11 to przysłona, której używamy przy bardzo dobrych warunkach oświetleniowych. Natomiast przysłony f/1,8 używamy w gorszym oświetleniu
ISO
Czułość ISO to inaczej czułość matrycy na światło. Jest ona wyrażana w stopniach - od 50 do 1200. Różna w zależności od modelu aparatu na którym pracujecie.
Zasada jest jedna - im miejsce, w którym fotografujemy jest ciemniejsze, tym ISO musi być wyższe. w klimatycznej restauracji z małą ilością światła zastosujemy czułość 400; 800 natomiast jeżeli będziemy fotografować rodzinny piknik wówczas wartość ISO wyniesie 100; 200.
Wirtualne warsztaty
Przypominamy - możecie do nas przesłać swoje zdjęcia na adres email ukryty pod tym linkiem albo zgłosić się przez skrzynkę kontaktową redakcja.ludzie.gotujmy.pl, a Anna je oceni i da cenne rady, które pomogą Wam robić lepsze zdjęcia w przyszłości!
1. Zdjęcie przedstawiające Kreatywne mielone, autorką potrawy i zdjęcia jest MonikaT83.
Na przedstawionej fotografii zbyt dużo się dzieje. Jeśli dekorujesz potrawę z myślą o fotografii kulinarnej dobrze jest skupić się na dwóch, trzech kolorach. W przeciwnym razie odwrócimy uwagę od dania. Kolejną zasadą wartą zastosowania jest to, aby przy barwnej i obfitej w formie potrawie zrezygnować z wzorzystej zastawy.
Plusem tej fotografii jest zaprezentowanie struktury i tego jak potrawa wygląda wewnątrz - to działa na wyobraźnię odbiorcy!
2. Zdjęcie przedstawiające Mocno czekoladowy sernik. Autorką przepisu i zdjęcia jest Iziona.
Podobnie jak na poprzedniej fotografii również i na tej jest zbyt dużo elementów, które odwracają uwagę od prezentowanej potrawy. Jeżeli zamienimy serwetkę na gładką, a tulipany będą miały stonowany kolor - wtedy deser okaże się wystarczająco dobrą dekoracją. Zwłaszcza, gdy wykonany jest w tak staranny sposób.
Spróbuj poeksperymentować z kadrem. W dobie cyfrowej fotografii warto poświęcić czas jednej potrawie - to rozwinie naszą wyobraźnię.
Zapraszamy na bloga Smaczne Ujęcie po więcej informacji, zdjęć i przepisów >>>
Nina W.
domagi