Dieta mało warzywna
Niepojące wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii edukacyjnej BezpieczneWarzywa.pl. Agencja badawcza Inquiry przeprowadziła ogólnopolskie badanie z którego wynika, że Polacy jedzą stanowczo za mało warzyw i owoców, posiadają również niską świadomość na ich temat.
Specjaliści od żywienia, dietetycy zalecają codzienne spożywania różnych odmian warzyw i owoców, jednak tylko 18 procent badanych może się pochwalić takim wynikiem. Najgorzej, co tym bardziej niepokojące, wypada najmłodsze pokolenie – tylko 13 procent osób do 24 roku życia je warzywa i owoce codziennie. Chętniej też po warzywa sięgają kobiety niż mężczyźni (23 do 15 proc.).
Niewielu z nas zwraca uwagę na pochodzenie produktów. Polskie produkty wybiera 41 procent badanych, a aż 42 nie zwraca uwagi na to z jakiego kraju pochodzą warzywa i owoce. Warto dodać, że rodzime produkty są szczególnie chętnie wybierane przez mężczyzn (43 proc.), osoby po 45. roku życia (50 proc.) oraz mieszkańców wsi i mniejszych miast (45 proc.). Wydaje się więc, że są to osoby z definicji bardziej konserwatywne niż młodzi mieszkańcy wielkich miast. A może decydująca jest w tym przypadku bliskość bazarów i sklepów z polskimi produktami?
Ciekawa tendencja występuje wśród osób młodych, między 18 a 24 rokiem życia, mieszkających w dużych miastach – tylko 33 procent z nich wybiera polskie produkty. Czy to wina pogoni za mityczną „zagranicą”? Trudno powiedzieć, jeśli z drugiej strony coraz większą popularność zdobywają inicjatywy proekologiczne, a świadomość ekologiczna wśród społeczeństwa wzrasta.
Umyte i do sałatki
Większość z nas, bo aż ¾ myje owoce i warzywa przed spożyciem. Co ciekawe - 3 procent badanych, które nie myje warzyw, to najczęściej osoby młode.
Umyte już produkty najczęściej jemy w sałatkach i surówkach (80 procent badanych), albo jako samodzielne przekąski (75 proc.).
Nie eksperymentujemy bardzo – najczęściej jemy warzywa i owoce surowe i gotowane (odpowiednio 90 i 70 procent badanych zaznaczyło taką odpowiedź), jednak coraz większą popularność zdobywają produkty przyrządzane na parze lub grillowane. Na razie jednak w ten sposób przyrządza swoje warzywa tylko ¼ konsumentów.
Warto również spojrzeć na kulinarną mapę przyrządzania warzyw i owoców. Według badań w centralnych województwach (łódzkie, mazowieckie) częściej warzywa gotujemy i grillujemy. Mieszkańcy wschodnich województw to raczej amatorzy warzyw marynowanych, smażonych i pieczonych.
BezpieczneWarzywa.pl
Wzrostowi spożycia warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna BezpieczneWarzywa.pl, sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jej celem jest odbudowanie zaufania do polskich warzyw i owoców oraz przekonanie Polaków, że są one nie tylko bezpieczne, ale i smaczne.
Częścią kampanii jest akcja „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbywają się akcje happeningowe w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów.
Pierwszy happening miał miejsce w Warszawie 22 lipca, w dniu inauguracji kampanii przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marka Sawickiego. Kolejne happeningi promujące polskie warzywa i owoce odbyły się w Krynicy-Zdroju, Gnieźnie, Mielnie, Szczytnie oraz Koninie. Najbliższe i ostatnie już spotkanie planowane jest w Spale – 25 września, podczas Dożynek Prezydenckich.
W trakcie imprez wypuszczanych jest do nieba tysiąc balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym. Wszyscy mogą częstować się świeżymi i pysznymi pomidorami, rozdawanymi przez Miłośniczki i Miłośników pomidorów.
Niepojące wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii edukacyjnej BezpieczneWarzywa.pl. Agencja badawcza Inquiry przeprowadziła ogólnopolskie badanie z którego wynika, że Polacy jedzą stanowczo za mało warzyw i owoców, posiadają również niską świadomość na ich temat.
Specjaliści od żywienia, dietetycy zalecają codzienne spożywania różnych odmian warzyw i owoców, jednak tylko 18 procent badanych może się pochwalić takim wynikiem. Najgorzej, co tym bardziej niepokojące, wypada najmłodsze pokolenie – tylko 13 procent osób do 24 roku życia je warzywa i owoce codziennie. Chętniej też po warzywa sięgają kobiety niż mężczyźni (23 do 15 proc.).
Niewielu z nas zwraca uwagę na pochodzenie produktów. Polskie produkty wybiera 41 procent badanych, a aż 42 nie zwraca uwagi na to z jakiego kraju pochodzą warzywa i owoce. Warto dodać, że rodzime produkty są szczególnie chętnie wybierane przez mężczyzn (43 proc.), osoby po 45. roku życia (50 proc.) oraz mieszkańców wsi i mniejszych miast (45 proc.). Wydaje się więc, że są to osoby z definicji bardziej konserwatywne niż młodzi mieszkańcy wielkich miast. A może decydująca jest w tym przypadku bliskość bazarów i sklepów z polskimi produktami?
Ciekawa tendencja występuje wśród osób młodych, między 18 a 24 rokiem życia, mieszkających w dużych miastach – tylko 33 procent z nich wybiera polskie produkty. Czy to wina pogoni za mityczną „zagranicą”? Trudno powiedzieć, jeśli z drugiej strony coraz większą popularność zdobywają inicjatywy proekologiczne, a świadomość ekologiczna wśród społeczeństwa wzrasta.
Umyte i do sałatki
Większość z nas, bo aż ¾ myje owoce i warzywa przed spożyciem. Co ciekawe - 3 procent badanych, które nie myje warzyw, to najczęściej osoby młode.
Umyte już produkty najczęściej jemy w sałatkach i surówkach (80 procent badanych), albo jako samodzielne przekąski (75 proc.).
Nie eksperymentujemy bardzo – najczęściej jemy warzywa i owoce surowe i gotowane (odpowiednio 90 i 70 procent badanych zaznaczyło taką odpowiedź), jednak coraz większą popularność zdobywają produkty przyrządzane na parze lub grillowane. Na razie jednak w ten sposób przyrządza swoje warzywa tylko ¼ konsumentów.
Warto również spojrzeć na kulinarną mapę przyrządzania warzyw i owoców. Według badań w centralnych województwach (łódzkie, mazowieckie) częściej warzywa gotujemy i grillujemy. Mieszkańcy wschodnich województw to raczej amatorzy warzyw marynowanych, smażonych i pieczonych.
BezpieczneWarzywa.pl
Wzrostowi spożycia warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna BezpieczneWarzywa.pl, sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jej celem jest odbudowanie zaufania do polskich warzyw i owoców oraz przekonanie Polaków, że są one nie tylko bezpieczne, ale i smaczne.
Częścią kampanii jest akcja „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbywają się akcje happeningowe w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów.
Pierwszy happening miał miejsce w Warszawie 22 lipca, w dniu inauguracji kampanii przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marka Sawickiego. Kolejne happeningi promujące polskie warzywa i owoce odbyły się w Krynicy-Zdroju, Gnieźnie, Mielnie, Szczytnie oraz Koninie. Najbliższe i ostatnie już spotkanie planowane jest w Spale – 25 września, podczas Dożynek Prezydenckich.
W trakcie imprez wypuszczanych jest do nieba tysiąc balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym. Wszyscy mogą częstować się świeżymi i pysznymi pomidorami, rozdawanymi przez Miłośniczki i Miłośników pomidorów.