Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli.
Może się także zdarzyć, że dziecko nie potrafi bawić się z rówieśnikami – nie chce dzielić się ulubioną zabawką lub nie umie wchodzić w role, których wymaga od niego scenariusz zabawy. W takiej sytuacji rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do zabawy z kolegami i koleżankami, pamiętając jednak, by nie nalegać, jeśli nie mają na to ochoty. "Dajmy dzieciom szansę bawić się według własnego scenariusza, a innym razem zaproponujmy zabawę według naszych reguł. Dzięki temu maluchy niepostrzeżenie podporządkują się określonym rolom i wymaganiom" – radzi Krystyna Zielińska.
Dzieci potrafią być bezwzględne w traktowaniu rówieśników. Każda odmienność może być pretekstem do zabawy kosztem innych. "Kiedy maluch sygnalizuje, że koledzy mu dokuczają, należy porozmawiać z nim, pokazać mu jego atuty. To pozwoli nabrać pewności siebie i pomoże odpierać ataki ze strony rówieśników" – mówi Krystyna Zielińska. Jednocześnie należy wytłumaczyć dziecku, że takie zachowania są naganne i sprawiają przykrość innym.
Lekcja plastyki czy zajęcia z rysunku także mogą okazać się źródłem problemów małego przedszkolaka. Niektóre maluchy mają mniejsze zdolności manualne od swoich rówieśników. Nie lubią rysować, wycinać, nie wspominając już o malowaniu węglem, wydzieraniu czy wyplataniu ze sznurków. Aby zachęcić malucha do przygody z plastyką, należy chwalić wszystkie dzieła małego artysty oraz razem z nim wykorzystywać coraz to nowe techniki. "Istotne jest, aby nie zachęcać maluchów do rywalizacji poprzez stosowanie porównań i stawianie innych za przykład, bo to bardziej zniechęca
do podejmowania wysiłków niż mobilizuje" – zauważa Krystyna Zielińska. Dodatkowej motywacji do rozwoju wyobraźni, wrażliwości estetycznej i zdolności manualnych dostarcza najmłodszym udział w konkursach plastycznych. Możliwość wspólnej zabawy w rysowanie na zadany temat oraz wygrania nagród daje przedszkolakom poczucie, że ich zaangażowanie jest docenione. Dzieci przekonują się, że warto być aktywnym nawet wówczas, kiedy dana czynność początkowo sprawia trudność.
Początkujący przedszkolak - rozstanie z rodzicami
Lęk przed rozstaniem z rodzicami to zazwyczaj pierwsza i największa trudność, którą przezwyciężyć muszą przedszkolaki. Uczucie to towarzyszy zwłaszcza maluchom przebywającym dotychczas wyłącznie z mamą. Dodatkowo, im młodsze dziecko, tym rozstania znosi mniej chętnie. "Nie jest prawdą, że dziecko wyrwane z objęć mamy, szybciej o niej zapomina i chętniej rozpoczyna zabawę z kolegami. Czasem właśnie wtedy ma do rodziców więcej żalu i pretensji" – zauważa Krystyna Zielińska, psycholog-logopeda. W takiej sytuacji najważniejsze jest okazywanie dziecku zrozumienia. "Pozwólmy maluchowi się wypłakać. Wytłumaczmy też, że wszystkie dzieci rozstają się z mamą i idą do przedszkola" – dodaje. Przezwyciężenie lęku będzie dla naszej pociechy dużo łatwiejsze, jeśli sale przedszkolne, w których ma codziennie przebywać, okażą się przyjazne, kolorowe i wesołe, a materiały dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć będą ciekawe i różnorodne.Początkujący przedszkolak - brak samodzielności
Po przekroczeniu progu przedszkola maluchy często napotykają problemy wynikające z braku samodzielności. Nie wszystkie dzieci potrafią bez pomocy dorosłych wiązać buciki, zapinać sweter, jeść czy korzystać z toalety. Zdaniem Krystyny Zielińskiej, rodzice mniej samodzielnych maluchów powinni wybierać dla swoich pociech praktyczne ubranka (np. buty na rzepy czy bluzki wkładane "przez głowę"), aby dziecko nie czuło się zawstydzone w gronie rówieśników. Istotne jest, aby chwalić malucha za każdy nawet najmniejszy sukces i utwierdzać go w przekonaniu, że już wkrótce nauczy się wykonywania czynności, które sprawiają mu trudność.
Początkujący przedszkolak - zabawy z grupie
Może się także zdarzyć, że dziecko nie potrafi bawić się z rówieśnikami – nie chce dzielić się ulubioną zabawką lub nie umie wchodzić w role, których wymaga od niego scenariusz zabawy. W takiej sytuacji rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do zabawy z kolegami i koleżankami, pamiętając jednak, by nie nalegać, jeśli nie mają na to ochoty. "Dajmy dzieciom szansę bawić się według własnego scenariusza, a innym razem zaproponujmy zabawę według naszych reguł. Dzięki temu maluchy niepostrzeżenie podporządkują się określonym rolom i wymaganiom" – radzi Krystyna Zielińska.
Początkujący przedszkolak - dokuczanie rówieśnikom
Dzieci potrafią być bezwzględne w traktowaniu rówieśników. Każda odmienność może być pretekstem do zabawy kosztem innych. "Kiedy maluch sygnalizuje, że koledzy mu dokuczają, należy porozmawiać z nim, pokazać mu jego atuty. To pozwoli nabrać pewności siebie i pomoże odpierać ataki ze strony rówieśników" – mówi Krystyna Zielińska. Jednocześnie należy wytłumaczyć dziecku, że takie zachowania są naganne i sprawiają przykrość innym.
Początkujący przedszkolak - zajęcia plastyczne
Lekcja plastyki czy zajęcia z rysunku także mogą okazać się źródłem problemów małego przedszkolaka. Niektóre maluchy mają mniejsze zdolności manualne od swoich rówieśników. Nie lubią rysować, wycinać, nie wspominając już o malowaniu węglem, wydzieraniu czy wyplataniu ze sznurków. Aby zachęcić malucha do przygody z plastyką, należy chwalić wszystkie dzieła małego artysty oraz razem z nim wykorzystywać coraz to nowe techniki. "Istotne jest, aby nie zachęcać maluchów do rywalizacji poprzez stosowanie porównań i stawianie innych za przykład, bo to bardziej zniechęcado podejmowania wysiłków niż mobilizuje" – zauważa Krystyna Zielińska. Dodatkowej motywacji do rozwoju wyobraźni, wrażliwości estetycznej i zdolności manualnych dostarcza najmłodszym udział w konkursach plastycznych. Możliwość wspólnej zabawy w rysowanie na zadany temat oraz wygrania nagród daje przedszkolakom poczucie, że ich zaangażowanie jest docenione. Dzieci przekonują się, że warto być aktywnym nawet wówczas, kiedy dana czynność początkowo sprawia trudność.