Dzieci to łasuchy – słodkie batoniki, chipsy, soki czy ciasteczka, to to co lubią najbardziej. Dlatego musimy dbać, aby w codziennej diecie dziecka znalazły się odżywcze i zdrowe składniki, które zapewnią naszemu maluchowi odpowiedni rozwój. Woda, jest niezbędnym i niezastąpionym składnikiem diety, zarówno dzieci jak i dorosłych. Pamiętajmy o tym, aby w codziennym menu naszych pociech, jedną z głównych pozycji była woda.
Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego plecak naszego dziecka zapełnia się nowymi podręcznikami, zeszytami, przyborami szkolnymi. Pamiętajmy, aby spakować do niego także pożywne drugie śniadanie oraz butelkę naturalnej wody, która zaspokoi pragnienie dziecka oraz doda mu sił i energii na pełen wrażeń dzień.
Woda jest niezbędnym składnikiem diety – młody organizm przyswaja ją najlepiej ze wszystkich napojów i co ważne nie zawiera ona zbędnych kalorii. U zdrowych dzieci zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników. Duże znaczenie ma tutaj wiek, masa ciała, jak również czynniki zewnętrzne. Niemowlętom do pół roku powinniśmy dostarczać ok. 700 ml wody dziennie, a od pół roku do roku ok. 800 ml. Z wiekiem zapotrzebowanie na wodę u naszych pociech wzrasta. Dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat wynosi 1300 ml, dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat 1700 ml, a dla pociech w wieku od 7 do 9 lat jest to 1900 ml. U starszych dzieci, mniej więcej od 10 roku życia ilość spożywanej wody zależy od płci naszej pociechy. Chłopcy w wieku od 10 do 12 lat powinni pić dziennie 2400 ml wody, a dziewczynki 2100 ml. Największa różnica w ilości spożywanej wody widoczna jest w dzieci w wieku od 13 do 18 lat. Chłopcy pomiędzy 13 a 15 rokiem życia powinni pić dziennie ok. 3000 ml wody, a dziewczynki w tym samym wieku ok. 2200 ml. Nastoletni chłopcy w przedziale wiekowym od 16 do 18 lat potrzebują dziennie, aż 3300 ml wody, a dziewczynki w tym samym wieku ok. 2300 ml. Pamiętajmy, aby dziecko piło więcej wody zwłaszcza podczas wysiłku fizycznego, zwiększonej ruchliwości oraz w czasie choroby, szczególnie gdy przebiega ona z gorączką, wymiotami czy biegunką.
Wodę tracimy przez cały dzień - jest stale wydalana z organizmu w związku z poceniem, oddychaniem a także przemianą materii (mocz, kał). Dziecko powinno uzupełniać jej straty pijąc wodę przez cały dzień, a nie tylko w momencie kiedy odczuwa pragnienie. Idąc na mecz piłki nożnej czy siatkówki, w którym czynnie uczestniczą nasze pociechy, weźmy ze sobą naturalną wodę butelkowaną, którą nasze dziecko będzie mogło popijać w przerwach gry. Przypominajmy dziecku o piciu, gdyż często zaaferowane zabawą po prostu zapomina o pragnieniu.
Pamiętajmy, że najlepsze wzorce przekazują dzieciom ich rodzice. Codziennie uczmy dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych - pijmy wodę w obecności dziecka, zabierajmy ją ze sobą na wycieczki i place zabaw i dbajmy o to, by dziecko zawsze miało do niej dostęp.
Dla dzieci w różnym wieku odpowiednie są różne rodzaje wody. Niemowlętom powinno się podawać wodę niskozmineralizowaną, w której zawartość składników mineralnych jest niższa niż 500 mg/l. Większe dzieci, w wieku od 2 – 10 lat, mogą pić zarówno wodę niskozmineralizowaną jak i średniozmineralizowaną (zawartość soli mineralnych od 500 do 1500mg/l), jednak musimy pamiętać, aby nie były one zbyt wysoko nasycone dwutlenkiem węgla.
Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy rozpoczęła w maju kampanię edukacyjną „Woda naturalnie ze źródła”. Wyniki przeprowadzonej na potrzeby kampanii sondy pokazują wyraźnie, że polskie społeczeństwo nie ma nawyku picia wody butelkowanej. Wody butelkowane dzielą się na trzy rodzaje: naturalne wody źródlane, naturalne wody mineralne i wody mineralizowane zwane stołowymi.
Wspólną i bardzo ważną cechą naturalnych wód źródlanych i naturalnych wód mineralnych, jest ich pochodzenie z podziemnych zasobów oraz pierwotna czystość pod względem chemicznym i mikrobiologicznym. Wyróżnia się wody niskozmineralizowane o ogólnej zawartości soli mineralnych do 500 mg/l, wody średniozmineralizowane (zawartość soli mineralnych od 500 do 1500mg/l) i wysokozmineralizowane, w których zawartość soli mineralnych jest większa od 1500 mg w litrze.
„Naturalna butelkowana woda mineralna i źródlana, to woda wydobywana z „naturalnego źródła”, które według pojęć hydrogeologicznych jest samoczynnym, naturalnym, skoncentrowanym wypływem wody podziemnej na powierzchni terenu. Dla celów produkcji przemysłowej wykonuje się również głębokie odwierty, by czerpać wodę z głębszych warstw wodonośnych. Jeżeli woda ta jest odpowiedniej jakości, może być rozlewana do butelek. Proces ten musi się odbywać w odpowiednich warunkach, które zabezpieczają wodę przed kontaktem z zewnętrznym zanieczyszczeniem i umożliwiają zachowanie w maksymalnym stopniu naturalnego składu mineralnego i naturalnych właściwości każdej wody. Ich opakowania powinny gwarantować pełne bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta” – podkreśla dr Teresa Latour z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny.
Naturalne wody mineralne (44% ogółu wód w opakowaniach) to wody wyróżniające się stabilnym i bardzo zróżnicowanym składem mineralnym, mającym znaczenie dla procesów fizjologicznych, przebiegających w organizmie człowieka i niekiedy regulującym niektóre procesy w sposób korzystny dla zdrowia.
Naturalne wody źródlane (54% ogółu wód w opakowaniach) to wody charakteryzujące się na ogół niską zawartością składników mineralnych, zwłaszcza tych pierwiastków i ich związków, które powinny być limitowane przez niektóre osoby w codziennej podaży.
Woda stołowa (ok.2% ogółu wód w opakowaniach) otrzymywana jest z mieszaniny wód o różnej mineralizacji. Wodą stołową jest również woda, do której dodaje się sole mineralne zawierające jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany, wodorowęglany.
Poszczególne rodzaje wód zawierają te same pierwiastki i ich związki, głównie: wapnia, sodu, magnezu, w postaci chlorków, wodorowęglanów i siarczanów, różnią się natomiast stopniem ogólnej mineralizacji i stosunkiem pomiędzy poszczególnymi składnikami mineralnymi, a tym samym i przeznaczeniem poszczególnych wód do ich stosowania.
Na rynku dostępnych jest wiele naturalnych wód butelkowanych, które różnią się smakiem i właściwościami mającymi znaczenie dla organizmu człowieka. Wybierajmy więc wodę odpowiednią dla potrzeb naszego organizmu i trybu życia. Postarajmy się, aby picie wody stało się pozytywnym uzupełnieniem codziennej diety i niezwykle zdrowym nawykiem. Niech butelka wody będzie stałym gościem na stole w czasie domowego obiadu, jak i w plecaku naszego dziecka.
Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego plecak naszego dziecka zapełnia się nowymi podręcznikami, zeszytami, przyborami szkolnymi. Pamiętajmy, aby spakować do niego także pożywne drugie śniadanie oraz butelkę naturalnej wody, która zaspokoi pragnienie dziecka oraz doda mu sił i energii na pełen wrażeń dzień.
Woda jest niezbędnym składnikiem diety – młody organizm przyswaja ją najlepiej ze wszystkich napojów i co ważne nie zawiera ona zbędnych kalorii. U zdrowych dzieci zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników. Duże znaczenie ma tutaj wiek, masa ciała, jak również czynniki zewnętrzne. Niemowlętom do pół roku powinniśmy dostarczać ok. 700 ml wody dziennie, a od pół roku do roku ok. 800 ml. Z wiekiem zapotrzebowanie na wodę u naszych pociech wzrasta. Dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat wynosi 1300 ml, dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat 1700 ml, a dla pociech w wieku od 7 do 9 lat jest to 1900 ml. U starszych dzieci, mniej więcej od 10 roku życia ilość spożywanej wody zależy od płci naszej pociechy. Chłopcy w wieku od 10 do 12 lat powinni pić dziennie 2400 ml wody, a dziewczynki 2100 ml. Największa różnica w ilości spożywanej wody widoczna jest w dzieci w wieku od 13 do 18 lat. Chłopcy pomiędzy 13 a 15 rokiem życia powinni pić dziennie ok. 3000 ml wody, a dziewczynki w tym samym wieku ok. 2200 ml. Nastoletni chłopcy w przedziale wiekowym od 16 do 18 lat potrzebują dziennie, aż 3300 ml wody, a dziewczynki w tym samym wieku ok. 2300 ml. Pamiętajmy, aby dziecko piło więcej wody zwłaszcza podczas wysiłku fizycznego, zwiększonej ruchliwości oraz w czasie choroby, szczególnie gdy przebiega ona z gorączką, wymiotami czy biegunką.
Wodę tracimy przez cały dzień - jest stale wydalana z organizmu w związku z poceniem, oddychaniem a także przemianą materii (mocz, kał). Dziecko powinno uzupełniać jej straty pijąc wodę przez cały dzień, a nie tylko w momencie kiedy odczuwa pragnienie. Idąc na mecz piłki nożnej czy siatkówki, w którym czynnie uczestniczą nasze pociechy, weźmy ze sobą naturalną wodę butelkowaną, którą nasze dziecko będzie mogło popijać w przerwach gry. Przypominajmy dziecku o piciu, gdyż często zaaferowane zabawą po prostu zapomina o pragnieniu.
Pamiętajmy, że najlepsze wzorce przekazują dzieciom ich rodzice. Codziennie uczmy dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych - pijmy wodę w obecności dziecka, zabierajmy ją ze sobą na wycieczki i place zabaw i dbajmy o to, by dziecko zawsze miało do niej dostęp.
Dla dzieci w różnym wieku odpowiednie są różne rodzaje wody. Niemowlętom powinno się podawać wodę niskozmineralizowaną, w której zawartość składników mineralnych jest niższa niż 500 mg/l. Większe dzieci, w wieku od 2 – 10 lat, mogą pić zarówno wodę niskozmineralizowaną jak i średniozmineralizowaną (zawartość soli mineralnych od 500 do 1500mg/l), jednak musimy pamiętać, aby nie były one zbyt wysoko nasycone dwutlenkiem węgla.
Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy rozpoczęła w maju kampanię edukacyjną „Woda naturalnie ze źródła”. Wyniki przeprowadzonej na potrzeby kampanii sondy pokazują wyraźnie, że polskie społeczeństwo nie ma nawyku picia wody butelkowanej. Wody butelkowane dzielą się na trzy rodzaje: naturalne wody źródlane, naturalne wody mineralne i wody mineralizowane zwane stołowymi.
Wspólną i bardzo ważną cechą naturalnych wód źródlanych i naturalnych wód mineralnych, jest ich pochodzenie z podziemnych zasobów oraz pierwotna czystość pod względem chemicznym i mikrobiologicznym. Wyróżnia się wody niskozmineralizowane o ogólnej zawartości soli mineralnych do 500 mg/l, wody średniozmineralizowane (zawartość soli mineralnych od 500 do 1500mg/l) i wysokozmineralizowane, w których zawartość soli mineralnych jest większa od 1500 mg w litrze.
„Naturalna butelkowana woda mineralna i źródlana, to woda wydobywana z „naturalnego źródła”, które według pojęć hydrogeologicznych jest samoczynnym, naturalnym, skoncentrowanym wypływem wody podziemnej na powierzchni terenu. Dla celów produkcji przemysłowej wykonuje się również głębokie odwierty, by czerpać wodę z głębszych warstw wodonośnych. Jeżeli woda ta jest odpowiedniej jakości, może być rozlewana do butelek. Proces ten musi się odbywać w odpowiednich warunkach, które zabezpieczają wodę przed kontaktem z zewnętrznym zanieczyszczeniem i umożliwiają zachowanie w maksymalnym stopniu naturalnego składu mineralnego i naturalnych właściwości każdej wody. Ich opakowania powinny gwarantować pełne bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta” – podkreśla dr Teresa Latour z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny.
Naturalne wody mineralne (44% ogółu wód w opakowaniach) to wody wyróżniające się stabilnym i bardzo zróżnicowanym składem mineralnym, mającym znaczenie dla procesów fizjologicznych, przebiegających w organizmie człowieka i niekiedy regulującym niektóre procesy w sposób korzystny dla zdrowia.
Naturalne wody źródlane (54% ogółu wód w opakowaniach) to wody charakteryzujące się na ogół niską zawartością składników mineralnych, zwłaszcza tych pierwiastków i ich związków, które powinny być limitowane przez niektóre osoby w codziennej podaży.
Woda stołowa (ok.2% ogółu wód w opakowaniach) otrzymywana jest z mieszaniny wód o różnej mineralizacji. Wodą stołową jest również woda, do której dodaje się sole mineralne zawierające jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany, wodorowęglany.
Poszczególne rodzaje wód zawierają te same pierwiastki i ich związki, głównie: wapnia, sodu, magnezu, w postaci chlorków, wodorowęglanów i siarczanów, różnią się natomiast stopniem ogólnej mineralizacji i stosunkiem pomiędzy poszczególnymi składnikami mineralnymi, a tym samym i przeznaczeniem poszczególnych wód do ich stosowania.
Na rynku dostępnych jest wiele naturalnych wód butelkowanych, które różnią się smakiem i właściwościami mającymi znaczenie dla organizmu człowieka. Wybierajmy więc wodę odpowiednią dla potrzeb naszego organizmu i trybu życia. Postarajmy się, aby picie wody stało się pozytywnym uzupełnieniem codziennej diety i niezwykle zdrowym nawykiem. Niech butelka wody będzie stałym gościem na stole w czasie domowego obiadu, jak i w plecaku naszego dziecka.