Dieta Atkinsa, czyli wszystko co tłuste!

  • 1

Dieta ta opiera się ograniczaniu węglowodanów, a na nieograniczonym spożyciu tłuszczu i białka, bez potrzeby liczenia kaloryczności posiłków - czy warto? Zdaniem dietetyczki...

         
ocena: 5/5 głosów: 3
Dieta Atkinsa, czyli wszystko co tłuste!
Jedz ile chcesz, ale...

Dieta Atkinsa po raz pierwszy została opublikowana 1973 roku przez amerykańskiego kardiologa Roberta Atkinsa i w krótkim czasie zdobyła wielu zwolenników. Opiera się ona na ograniczaniu podaży węglowodanów , a na nieograniczonym spożyciu tłuszczu i białka, bez potrzeby liczenia kaloryczności posiłków.

Dieta składa się z 4 faz:

Faza I Wprowadzenie

W fazie tej spożycie węglowodanów wynosi 20g/dzień, pochodzą one najczęściej z warzyw liściastych. Ograniczamy owoce, chleb, ryż, makaron, warzywa strączkowe, orzechy, nabiał (oprócz serów, masła, śmietany). Faza ta trwa minimum 2 tygodnie.

Faza II Dieta właściwa

W fazie tej następuje wzrost spożycia węglowodanów o 5 gramów na tydzień, aż do momentu kiedy pozostaje do schudnięcia 2,2-4,5 kg. Powoli wprowadzamy biały ser, warzywa zawierające skrobie, owoce, pełnoziarniste przetwory, rośliny strączkowe.

Faza III Stabilizacja wagi

Do menu możemy dodawać więcej węglowodanów 10g/tydzień pamiętając jednak o eliminowaniu produktów z diety, jeśli dochodzi do ponownego przybierania na wadze. Faza trwa 2-3 miesiące podczas których traci się na wadze ok. 0,5 kg na tydzień.

Faza IV Utrzymanie wagi

W fazie tej zjada się taką ilość węglowodanów, która nie doprowadza do ponownego przybierania na wadze, jest to ok. 90g węglowodanów dla dorosłego człowieka. Faza trwa całe życie, czyli jest to dla danej osoby nowy model żywienia.



Jemy tłusto i chudniemy - jak to działa?

Pytanie - jak to jest , że jedząc tak bardzo bardzo tłuste produkty można schudnąć? Chudnięcie w przypadku tego modelu żywienia jest zależne od trzech głównych czynników.

Po pierwsze obniżone jest spożycia węglowodanów. Utrata masy ciała następuje poprzez eliminowanie produktów często spożywanych w diecie tj. ziemniaków, ryżu, makaronu, słodyczy, co powoduje że spożywamy mniejszą ilość kalorii w ciągu dnia nawet o ok. 500 kcal.

Po drugie spożywanie produktów wysokotłuszczowych i wysokobiałkowych prowadzi do powstania ketozy.

Ketoza (kwasica ketonowa) to stan fizjologiczny, który powstaje w wyniku niepełnego spalania kwasów tłuszczowych w odpowiedzi na brak źródła energii jakim, w normalnej sytuacji, są węglowodany. Ciało szuka alternatywnego źródła energii i dlatego sięga do zasobów tkanki tłuszczowej, której intensywny rozpad doprowadza do większego stężenia ciał ketonowych we krwi.

W licznych badaniach zwrócono także uwa