Dieta dla kierowcy

Jak powinien odżywiać się kierowca by było zdrowo, ze smakiem a kaloryczność jego diety była wystarczająca

         
ocena: 4/5 głosów: 2
Dieta dla kierowcy
fot. fotolia
Komu jaka dieta jest potrzebna?


Każdy w zależności od poziomu aktywności fizycznej, wieku, płci oraz wagi stosuje odpowiednią dla siebie dietę. Jak wiadomo - dieta to określony sposób odżywiania, rytm spożywanych posiłków, ich ilość oraz zróżnicowanie. I choć najczęściej pod hasłem "dieta" rozumiemy "odchudzanie" - pora wziąć na to poprawkę.

Każdy z nas więc jest na diecie, a czy będzie to dodatkowo odchudzająca dieta-cud, oczyszczająca czy jeden z wariantów diety Pana X... jest to już odrębnym tematem.

Dobrze, by sposób odżywiania dostosowany był do rodzaju wykonywanej pracy - przy ciężkiej pracy fizycznej zapotrzebowanie energetyczne będzie większe, przy pracy biurowej - odpowiednio niższe.

Na rodzaj diety ma wpływ także to, czy praca jaką wykonujemy kosztuje nas wiele stresów, czy przeciwnie - jest na tyle lekka, że nie absorbuje nadmiernie uwagi.


Specyfika diety kierowcy


Dlaczego zawód kierowcy wymaga odpowiedniego sposobu odżywiania?

Zawodowy kierowca z racji tego, że dużą część dnia spędza prowadząc pojazd powinien pamiętać o tym, że chociaż fizycznie wykonuje stosunkowo lekką pracę - wysiłek umysłowy jest duży. Musi być cały czas skoncentrowany na jeździe - nie powinien byc ani głodny, ani przejedzony.

Sekret jego kondycji nie może jednak polegać na tym, że wypija dużo kawy czy napojów energetycznych.

Trzeba pamiętać o tym, że zmęczenie kierowcy to jedna z głównych przyczyn wypadków - oprócz odpowiedniej ilości snu nie bez znaczenia pozostaje tu sposób odżywiania.

Poniższe zasady przydadzą się nie tylko zawodowym kierowcom - każdy, kto regularnie prowadzi pojazd lub od czasu do czasu wybiera się w dłuższą trasę powinien wiedzieć jak często oraz jakie produkty najlepiej jeść. Wiele profesji nie może obyć się bez długich godzin spędzanych na prowadzeniu auta.


Zasady prawidłowej diety kierowcy


Bardzo ważna jest kaloryczność spożywanych posiłków - trzeba zadbać by nie były to tzw. puste kalorie ale takie, które dostarczą energii na długo. Trudno określić dzienne zapotrzebowanie energetyczne - wpływ na to ma wiele czynników takich jak wiek, płeć czy czas jaki kierowca spędza w trasie.

Ważne jest, by pilnować odstępów między posiłkami - lepiej zjeść 5 czy 6  mniejszych niż 2 do syta.

Kierujący pojazdem nie może się przejadać. Podstawowym błędem jaki popełniają kierowcy jest najadanie się "na zapas" - często trudno jest im zaplanować kolejny przystanek, dlatego podczas postoju jedzą do syta by dłużej nie czuć głodu. Przejedzenie to wróg koncentracji - powoduje senność a co za tym idzie - wydłuża czas reakcji, spowalnia refleks.

Kierowcy powinni pamiętać o śniadaniu. Nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że to najważniejszy posiłek w ciagu dnia. Nie powinno być ciężkostrawne - jego zadaniem jest dostarczenie organizmowi sporej dawki energii a więc niech będzie to pełnoziarniste pieczywo, chuda wędlina, nabiał, warzywa.

              warzywa, nabiał

Śniadania nie należy spożywać w pośpiechu - dziesięć minut prawdopodobnie niewiele zmieni, a pośpiech może spowodować jedynie problemy gastryczne, a to podczas jazdy na pewno przeszkodzi.

Wyruszenie w drogę na czczo spowoduje, że pusty żołądek szybko o sobie przypomni a głodny kierowca będzie czuł się poirytowany nawet błachostką. Stres i napięcie wpłyną niekorzystnie na koncentrację.
Agresywne zachowania na drodze jak najbardziej nie są wskazane.



W trakcie jazdy, podczas krótkich przystanków warto sięgnąć po przekąskę - niech będzie to chociażby jakiś owoc. W tym przypadku szczególnie polecane są banany z racji wysokiej zawartości potasu oraz jabłka, jako że mają dużo cukru. Potas to bardzo ważny pierwiastek - zapobiega nadciśnieniu tętniczemu oraz reguluje pracę układu nerwowego.

jabłko                               banany

Podczas dłuższego postoju zarezerwowanego na obiad nie trzeba zamawiać wielkiej porcji - dzięki zjedzeniu śniadania, drugiego sniadania i dodatkowej przekąski nie ma potrzeby zjadania 2 talerzy zupy, kilku kotletów oraz deseru.

Co zrobić, kiedy po zamówieniu obiadu okaże się, że porcja jest duża? Często kierowcy zjadają całość (nierzadko w pośpiechu) ponieważ dużo zapłacili. W takiej sytuacji lepiej poprosic o zapakowanie części obiadu. Jedzenie będzie można dokończyc po kilku godzinach.



Lepiej jeść częściej małe porcje niż rzadko ale do syta. W przeciwnym razie jedyne o czym będzie myśleć kierowca to natychmiastowa drzemka. Czasem może sobie na nią pozwolić - najczęściej jednak nie ma na to czasu i powinien znów siąść za kierownicę.

W trasie należy zapomnieć o hamburgerach, frytkach i innych tłustych posiłkach. Bary szybkiej obsługi wydają się być interesującą alternatywą dla restauracji ze względu na czas oczekiwania, jednak hamburger zaspokoi głód na krótko, przez co już po godzinie żołądek będzie domagał się kolejnego posiłku.

Uwaga na kawę - przemęczonego długą jazdą organizmu nie da się oszukać kawą czy napojem energetycznym. Kofeina i inne związki wprawdzie na jakiś czas zwiększą koncentrację i wyeliminują senność, jednak z każdą kolejną filiżanką czy puszką ich działanie będzie słabsze.
Dużo lepszą metodą będzie sen - nawet stosunkowo niedługa drzemka zregeneruje i pozwoli odpocząć zmęczonym oczom.

Podczas postoju dobrze jest wysiąść z samochodu, wziąć kilka głebokich wdechów na świeżym powietrzu - zwłaszcza gdy w aucie jest duszno.



Polecamy: leki a jazda samochodem >>>